Dressyrtävling!

Då var årets första lokala dressyrtävling genomförd. Belle är inte den världsvanaste tävlingshästen så för henne var det väldigt mycket att titta på, så under första framridningen var hon ganska spänd. Hon gick även och tryckte mot vänster hela tiden och inte fick jag loss det heller under hela dagen så det var lite smått irriterande, men vad ska man göra? Jo rida och se glad ut! ;)

Inför LC:2 så kändes det kanske hyffsat. Hon har lite svårt med att vara kvar i form i övergångarna så gjorde väldigt många sånna under framridningen. När vi kom in på banan så skrittade jag först ett varv, tänkte visa henne lite. Precis när jag skulle börja trava runt lite och få henne lite avslappnad så får jag startsignal. Shit! Dom var as snabba så det var jag inte riktigt med på, men vi kör! Hon var väldigt spänd så red igenom programmet väldigt försiktigt, vilket också visade sig på reultatet.
Domarens ord: Lite för försiktigt ridet. Våga rida mer fram till handen för att visa alla förtjänster.
Jag håller med om att jag red för försiktigt. Satt i princip bara och styrde runt.. Gissade på att jag red på 55%, inte allt för dåligt gissat då jag red på 57,87%. Blev en 17 plats av 25 starter..

När jag red fram till LB:1 red jag inte allt för länge. Hon var fortfarande inte helt avslappnad och följsam men den här gången skulle jag testa att "rida" hela programmet och inte "åka", hur spänd hon än kändes. Kan ju inte bli mer än katastrof? När jag kom in travade jag en långsida och sedan galopperade lite. Hon brukar slappna av lite mer efter en galopp. Fick även här startsignalen ganska snabbt så det var bara att köra. Hon kändes mycket trevligare den här gången och jag var jätte nöjd när vi var klara! Trodde jag skulle rida på omkring 63% då det kändes så bra! Kan säga att jag blev förvånad över mina poäng - 58,28%. Snål domare! Dock förstår jag henne när jag läser hennes kommentar; Försök bli stadigare i handen så att hästen kan bli stadigare med huvudet. Prydlig ritt!
Blir att träna Bellsan med att hon ska kunna gå i form utan att man ska hålla på i munnen på henne hela tiden, för som sagt det ser inte allt för snyggt ut. Kom på en 23 plats av 38 startande, men i helhet var det en bra tävlingsdag och nu kan det nästan bara bli bättre!! :)

Film kommer ikväll om jag har tid!!
























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0