Ida & Sessan

Mitt namn är, som ni förstår, Ida Stark. Jag går andra året på Vretas naturbruksgymnasie inriktning djur. Att jag valde just djur och inte häst är enkelt, jag ville inte riskera att tröttna på det jag brinner mest för - hästar. Hur man kan tröttna på de djuren är en annan historia :)

Jag bor en bit utanför Boxholm tillsammans med mina föräldrar och här har vi bott så länge jag kan minnas. För drygt 4 månader sedan avlivade vi min häst, som även var min allra första häst. Hon hann bli 17 år och hon fanns i mina ägor i hela 5 år. Under de 5 åren växte jag som ryttare och framförallt som person. Cattis, som hon kallades, hade innan hon kom till mig inte gjort allt för mycket. Hon hade fått 4 föl och ägaren hann inte med henne, hon var med andra ord bara riden i skogen ett fåtal tillfällen.
Cattis och jag utvecklades något enormt. När folk såg henne för första gången trodde dom vi hade köpt en travare, då kan ni kanske få en liten blick i hur duktiga vi var. Vi gick från den synen till att starta debutant fälttävlan, LA dressyr och LC hoppning. Mitt mål det här året skulle ha varit att startat en LB hoppning, men vi kom aldrig så långt...

När vi tog bort Cattis sa jag att jag inte skulle skaffa mig någon ny häst, det kändes så fel och för jobbigt. Men efter en vecka började suget efter att rida komma, och det tog två veckor innan jag började leta runt efter en ny häst.

Den 18 november, för två månader sedan, anlände min nya stjärna till stallet - Isprinsessan. Sessan som hon kallas är ett 5-årigt sto e. Ehrenpreis. Hon importerades från Tyskland när hon var 6 månader och har sedan dess bott i ett litet stall som ligger i Hogstad. Hon är i princip bara inriden pga massa olika skäl så hon är alltså inget utbildad. När hon var 3 betäcktes hon och förra året kastade hon två hingsföl.
I nuläget är Sessan dräktig igen och kommer att föla runt den 23 maj. Vi köpte alltså Sessan och ett ofött föl, ingick inte i vår plan från början men så kan det bli. Jag vet att det låter väldigt konstigt i vissas öron, men det finns många baktankar i detta.
Just nu rider jag henne inte, och kommer inte heller att göra det fram tills fölningen. Jag jobbar henne från marken i stället och bygger upp ett band mellan oss då hon är en ren förtroende häst, minsta lilla och hon ryggar tillbaka.

Det ni kommer att få läsa om mig är mycket om min utveckling med Sessan och även sen när fölet kommer. Ni kommer även att få läsa om andra hästar jag rider och pysslar med!

Hoppas ni tycker detta verkar intressant?!

Cattis, min första älskade häst


Sessan









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0